Warning: Use of undefined constant ‘FORCE_SSL_LOGIN’ - assumed '‘FORCE_SSL_LOGIN’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/quranj/domains/quranjazari.ir/public_html/wp-config.php on line 88

Warning: Use of undefined constant ‘FORCE_SSL_ADMIN’ - assumed '‘FORCE_SSL_ADMIN’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/quranj/domains/quranjazari.ir/public_html/wp-config.php on line 89
کارگاه پرورش عزت نفس مؤسسه قرآنی محمد بن جزری - مؤسسه‌ی قرآنی محمد بن جزری
اخبار مؤسسه اطلاعیه دسته‌بندی نشده گالری

کارگاه پرورش عزت نفس مؤسسه قرآنی محمد بن جزری

اولین دوره از مجموعه کارگاه های ارتقای سطح مربیان و پرسنل موسسه قرآنی محمد بن جزری شیراز، با موضوع عزت نفس توسط سرکار خانم پریسا رحمانی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در تاریخ پنج شنبه 13/10/96 برگزار گردید، این جلسه به صورت کارگاهی بوده که از همان ابتدا شرکت کنندگان به سه گروه پنج نفره تقسیم و تا پایان گارگاه به صورت گروهی مشارکت داشتند.

استاد رحمانی در ابتدا، بحث خود را با چند مثال آغاز نمودند:

الف: مریم دانشجوی سال سوم رشته دندان پزشکی است او با وجود اینکه برای یادگیری واحد های درسی اش با موفقیت عمل کرده ولی با کوچکترین مخالفت استاد و یا همکلاسی هایش بسیار ناراحت شده و احساس می کند شاید برای این رشته به اندازه ی کافی استعداد ندارد و مدتی طول می کشد تا دوباره دل به کار و درس بدهد.

ب: سینا در مدیریت اقتصادی منزلش به مشکل برخورده است او که به تازگی با نازنین ازدواج کرده  در مقابل درخواست های همسرش برای خرید یا دادن کادو، « نه» نمی تواند بگوید چون فکرمی کند شاید نارنین و خانواده اش  تصور کنند او مرد خسیسی است و احترامش پیش خانواده ی همسرش پایین بیاید.

سپس به مولفه های عزت نفس اشاره نمودند که شامل:

1- خود کارآمدی: یعنی احساس داشتن توانمندی لازم برای رسیدن به اهداف، صرف نظرعوامل بیرونی

2- خودارزشمندی: شخص مستقل از شرایط اجتماعی ملیت، شرایط اقتصادی، وضعیت ظاهری و … خودش وهمچنین دیگری را، ارزشمند و شایسته ی احترام بداند.

همچنین به تاثیرات داشتن عزت نفس سالم و کیفیت آن بر زندگی تاکید نمودند که شامل:

*سلامت جسمانی و روانی خوب، و مقاومت در برابر عوارض فشار روانی

*رضایت از کار، مدرسه و زندگی شخصی

*اطمینان خاطر از اینکه موفقیت در زمینه های گوناگون پاداشی است برای کوشش های شخصی

*فعالیت هایی که احتمال کارکرد موثر را افزایش می دهند، مانند برنامه ریزی، شرکت در بحث ها، همکاری با دیگران و سوال کردن در کلاس

*کفایت و صلاحیت در مدرسه، کار و موقعیت های اجتماعی

*خلق مثبت و سطوح پایین افسردگی

*علاقه به رفاه و بهزیستی دیگران،توانایی درک نیازهای آنها و اشتیاق برای کمک به کسانی که دچار دردسر و مشکل هستند.

*میل به تضاد و اختلاف داشتن با دیگران و سطوح پایین پریشانی در زمانی که از آنها انتقاد می شود.

*پایداری و مقاومت بسیار در برابر کوشش های متقاعدسازی و فشارهای همرنگی، احتمالا به خاطر اشتیاق آنها به تضاد داشتن با دیگران.

ایشان بیان نمودند، افراد برخوردار از عزت نفس بالا در درون خود یک والد مهربان حمل می کنند که به موفقیت آنها افتخار کرده و نسبت به شکست های او صبور و شکیباست… بر عکس کسی که عزت نفس پایینی دارد، در درون خود یک والد ناراضی حمل می کنند که در برابر شکست هایشان بسیار خرده گیر عمل کرده و در هنگام موفقیت صرفا یک لذت کوتاه مدت و گذرا اراِيه می دهد.

پیشنهاد استاد برای رشد عزت نفس کودکان این بود که ابتدا اندیشیدن را به کودکان بیاموزیم و سپس مسولیت پذیری را در کودکان نهادینه کنیم و هنگامی که این احساس درفرزندانمان ایجاد شد آنها عملگرا می شوند در نتیجه در  مواجهه با مسائل زندگی خود را فردی کارآمد حس می کنند که در الگوی زیر به ترتیب نشان داده شده است:

خانم رحمانی راه های پرورش عزت نفس در کودکانمان را بیان کردند که شامل:

1-تحریف نکردن واقعیت زندگی

2-برعهده گرفتن مسئولیت رابطه

3-مراقبت از بدن و سلامتی خودشون

4-انجام مسئولیتها متناسب با سن شان

5-تعیین قوانین منطقی و از پیش تعیین شده و قابل اجرا

4-بر عهده گرفتن پیامد رفتارشان

5-سرزنش و تحقیر نکردن

6-توجه انتخابی به رفتارهای مثبت

7-نشان دادن اعتماد به صلاحیت وشایستگی شون

8-الگوی مناسب بودن والد و مربی به عنوان پرورش دهنده عزت نفس

استاد رحمانی در پایان اشاره داشتند که ایجاد بستر مناسب می تواند تضمین کننده شکل گیری اعتماد به نفس سالم باشد، اگر در محیط سالمی که در آن به وجود ما احترام گذاشته می شود و رفتار از همخوانی و هماهنگی برخوردار است قرار بگیریم، ما برای رشد عزت نفس سالم به راحتی می تونیم گام بردارییم. ولی اگر تفکر و اقدام عملی نکنیم  ممکن نیست بتونیم آن را  در خودمان و فرزندانمان رشد دهیم.

درباره نویسنده

مؤسسه قرآنی محمد بن جزری

دیدگاهتان را بنویسید