Warning: Use of undefined constant ‘FORCE_SSL_LOGIN’ - assumed '‘FORCE_SSL_LOGIN’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/quranj/domains/quranjazari.ir/public_html/wp-config.php on line 88

Warning: Use of undefined constant ‘FORCE_SSL_ADMIN’ - assumed '‘FORCE_SSL_ADMIN’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/quranj/domains/quranjazari.ir/public_html/wp-config.php on line 89
مراسم استقبال از رمضان مؤسسه با سخنرانی استاد سعد الدین صدیقی برگزار شد - مؤسسه‌ی قرآنی محمد بن جزری
اخبار مؤسسه دسته‌بندی نشده مقالات

مراسم استقبال از رمضان مؤسسه با سخنرانی استاد سعد الدین صدیقی برگزار شد

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ…(سوره بقره / 185)

چه زیباست که خانه دلهایمان را برای حلولش آذین بندیم و وجودمان را برایش صیقل دهیم.

به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مؤسسه قرآنی محمد بن جزری برنامه ای تحت عنوان استقبال از رمضان در روز پنجپشنبه 20 اردیبهشت ماه 97برگزار نمود که با استقبال علاقه مندان همراه بود. در این نشست ایمانی استاد شیخ سعد الدین صدیقی با سخنان دلنشینشان محفل را نورانی نمودند همچنین لازم به ذکر است برنامه های دیگری چون خوش آمدگویی مدیریت موسسه آقای دکتر خرسند، اجرای سرود توسط گروه سرود مؤسسه با اجرای آقای افشین قانع احمدی و در پایان فروش محصولات رمضانه برگزار گردید.

در ادامه به خلاصه ای از صحبت های استاد صدیقی خواهیم پرداخت:

استاد  صدیقی در ابتدا  ضمن تبریک حلول این ماه عزیز، برای همه توفیق عبودیت و بندگی خالصانه و استفاده از لحظه لحظه های رمضان را از الله متعال درخواست نمودند.

سپس به معرفی رمضان از نگاه قرآن اشاره داشتند که خداوند می فرماید: (ماه رمضان است که قرآن در آن فرو فرستاده شده است تا مردم را راهنمائی کند و نشانه‌ها و آیات روشنی از ارشاد (به حق و حقیقت) باشد…)(سوره بقره/ 185)

ماه رمضان ماهی که قرآن در آن نازل شده، یعنی مهم ترین وصف رمضان از نگاه خداوند نزول قرآن در این ماه است. ماه رمضان ماه رحمت و مغفرت و دعا و خوبی ها می باشد اما مهم ترین صفت آن قرآن است پس بایسی برنامه های ما در ماه رمضان بیشترمربوط به قرآن و معرفی قرآن باشد.

استاد صدیقی همچنین به حدیث صحیح رسول الله اشاره نمودند که جبرئیل در همه ی شب های رمضان فرود آمده و همراه با رسول الله قرآن را مدارسه می نمودند، که این اهمیت مدارسه ی قرآن، در ماه رمضان را می رساند.

خداوندمی فرماید: ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ﴿٢/ بقره )این کتاب برنامه هدایت است برای کسانی که با تقوا هستند.

رابطه ی رمضان و قرآن این است که روزه میگیریم تا درماه نزول قرآن به تقوا برسیم تا به وسیله تقوا بتوانیم به قرآن عمل کنیم.همه ما قرآن را میشنویم اما تحت تاثیر خشیت قرآن قرار نمی گیریم کسی که تقوای خدا را بیشتر داشته باشد خشیتش نسبت به الله نیز بیشتر است. روزه رمضان زمینه ی تقوا است و تقوا زمینه سازی این است که قرآن را برنامه زندگی خودمان قرار دهیم.

اهمیت دیگر  رمضان  این است که الله گناهان کبیره  را به وسیله ی توبه و عزم عدم بازگشت به گناه و پشیمانی می بخشد.  اما رسول الله از روزه به عنوان کفاره سالانه  گناهان صغیره یاد می کند، لطف خداوند شامل ما بندگان شده است که اشتباهات و گناهان صغیره روزانه  را به وسیله ی نمازهای پنج گانه،و گناهان طول هفته را به وسیله نماز جمعه، و به وسیله روزه، اشتباهات طول سال بندگان خود را مورد عفو  و گذشت قرار داده می دهد، و ما به میزان اخلاص و نیتمان در روزه رمضان، قلم عفو پروردگار را بر اعمال خود می بینیم.

اهمیت سوم رمضان برای ما این است که خداوند در حدیثی قدسی میفرماید: «كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ يُضَاعَفُ الْحَسَنَةُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلاَّ الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لِى وَأَنَا أَجْزِى بِهِ…. هر عمل نیکی که انسان انجام می‌دهد برایش از ده نیکی تا هفتصد نیکی نوشته می‌شود و خداوند می‌فرماید: (تمام اعمال نیک به همین صورت است) بجز روزه که برای من است، خودم شخصا پاداش آن را می‌دهم….

قرآن اجر کسانی که اهل صبر هستند را بدون حساب می دهد و روزه تمرین صبر است.

همچنین خداوند در جایی دیگر در مورد قرآن می فرماید:ايَّامًا مَّعْدُودَاتٍ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ ۚ وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿١٨٤/ بقره) ( چند روز معیّن و اندکی است، و کسانی که از شما بیمار یا مسافر باشند،چند روز دیگری را روزه می‌دارند، و بر کسانی که توانائی انجام آن را ندارند لازم است کفّاره بدهند، و آن خوراک مسکینی است و هر که کار خیر را پذیرا شود برای او بهتر است. و روزه‌داشتن برای شما خوب است اگر (حقائق و نکات عبادات را) بدانید.

الله از روزهای رمضان به عنوان روزهای انگشت شمار یاد می کند، مواظب باشیم فرصت این روزهای انگشت شمار را از دست ندهیم.

استادصدیقی همچنین تاکید نمودند بایستی هنگامی که رمضان به پایان می رسد ماغیر از انسانی باشیم که قبل از آن بودیم  و رفتارمان  بایستی تغییر کنند.  استاد در پایان نکاتی عملی در رمضان را به حاضرین پیشنهاد نمودندکه شامل:

اول: برنامه برای ختم قرآن داشته باشیم

دوم: برنامه برای فهم و تدبر قرآن برنامه ریزی کنیم.

سوم: همچنین  به کسانی که با زبان عربی آشنایی داشتند پیشنهاد نمودند یک یا چند موضوع را در هنگام تلاوت خود مورد توجه قرار دهند و آیات مربوط به آن موضوع را برای خود یاد داشت کنند و در پایان با بررسی آن موضوع به نتیجه کلی برسند.

چهارم: در ماه رمضان برای محیط و خانواده ی خویش  مخصوصا فرزندانمان برنامه ای داشته باشیم،  با خانواده مشورت کنیم و با هم برای رمضان برنامه ریزی کنیم ،در عصر ما ممکن است هر چیزی به نام دین به فرزندان ما عرضه شود، ماه رمضان فرصت خوبی است که نگاه درستی از دین به فرزندانمان یاد دهیم.

و در پایان اینکه، رمضان ماه تزکیه، معرفت، عبادت دسته جمعی، مهر و صفا و صمیمیت و…  است بایستی این خوبی های رمضان را به خود و فرزندانمان یادآور شویم.

 

 

 

 

 

درباره نویسنده

مؤسسه قرآنی محمد بن جزری

دیدگاهتان را بنویسید