Warning: Use of undefined constant ‘FORCE_SSL_LOGIN’ - assumed '‘FORCE_SSL_LOGIN’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/quranj/domains/quranjazari.ir/public_html/wp-config.php on line 88

Warning: Use of undefined constant ‘FORCE_SSL_ADMIN’ - assumed '‘FORCE_SSL_ADMIN’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/quranj/domains/quranjazari.ir/public_html/wp-config.php on line 89
همایش استقبال از رمضان مؤسّسه باسخنرانی استاد سعد الدین صدیقی - مؤسسه‌ی قرآنی محمد بن جزری
اخبار مؤسسه گالری

همایش استقبال از رمضان مؤسّسه باسخنرانی استاد سعد الدین صدیقی

همایش استقبال از ماه مبارک رمضان مؤسّسه‌ی فرهنگی قرآنی محمّد بن جزری شیراز در روز یکشنبه ٨ اردیبهشت‌ماه با سخنرانی استاد شیخ سعدالدین صدّیقی و قرائت قرآن توسط آقای عبدالصمد مولایی و اجرای آقای افشین قانع احمدی در حیاط مؤسّسه برگزار شد. 

استاد صدیقی در ابتدا رمضان را برای انسان مسلمان به ملاقات و دیدار با دوست بسیار عزیزی تشبیه کرد که برای این دیدار شور و شوق بسیاری وجود دارد و بسیار علاقه‌مند است که از توفیق حضور این ماه عزیز استفاده ببرد.

وی افزود: رمضان بهار معنویت است که با اوصاف زیادی همچون: ماه مغفرت، ماه تقوا، ماه دعا و اجابت، .. توصیف شده است. این ماه فرصت بسیار خوبی است که که کمبودها و کاستی‌هایی که در طول سال داشتیم را جبران کنیم و خودمان را در بعد ایمانی بالا ببریم.

یکی از شاخصه‌های عصر جدید، غفلت زدگی انسان است. این عصر، انسان را مشغول مادّیّات و از بعد معنویت غافل می‌کند.

وی در باب نقش دین در زندگی انسان ابراز داشت که دین آمده است تا بین بعد مادّی و معنوی زندگی انسان توازن ایجاد کند و دین است که ما را از یک بعدی(صرفاً مادّی یا معنوی) رشد کردن باز می‌دارد. دین کمک می‌کند که انسان به محدود نبودن زندگی در این دنیا دقّت نماید و این باعث می‌شود انسان از تک بعدی بودن در دنیا نجات یابد.

وی افزود: بعضی‌ها دنیا را منفور و پست می‌دانند و با خود فکر می‌کنند نباید به دنیا کاری داشته باشند و فقط به مسائل روحی و معنوی بپردازند و گاهی نیز بر عکس می‌باشد که هر دوی این‌ها مشکل دارد. از زیباییهای دین این است که ما در مورد شروع و پایان آن ابهامی نداریم و می‌دانیم از کجاییم و به کجا می‌رویم؟ امّا در تفکّر مادّی ابهام وجود دارد که از کجا آمده‌ام و به کجا می‌روم؟ انسان مؤمن در هر لحظه‌ی زندگی باید عزم قویّ داشته باشد برای حرکت به سمت خدا اگر این حرکت را داشته باشیم «إنّا إلیه راجعون» اتفاق می‌افتد. دین ما برنامه‌هایش را از طریق به قرآن به ما رسانده است و رمضان با قرآن معرّفی می‌شود پس رمضان بهترین فرصت برای رسیدن به توازن مادّی و معنوی آن هم با استعانت و اهمّیّت دادن به قرآن است.

استاد صدیقی درباب اهمّیّت ماه گفت: روزه برای چیست؟ برای با تقوا شدن هست. تقوا برای چیست؟ برای عمل کردن به قرآن پس باید این ماه را با قرآن بشناسیم و هر برنامه و کاری داریم باید قرآن در رأس باشد، پس بایستی برای قرآن در رمضان برنامه‌ریزی داشته باشیم: ١- تلاوت قرآن ٢- تأمّل در فهم قرآن ٣- شرکت در برنامه‌هایی که قرآن در آن تلاوت می‌شود ٤- برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن قرآن.

استاد صدیقی افزود: رسول الله می‌فرماید: «قرآن یا دلیل و حجّتی برای توست در روز قیامت و یا دلیل و حجّتی است علیه تو» کسی که قرآن را عملی نمی‌کند آیا می‌خواهد در آخرت قرآن برای او باشد؟ آیا کسی که برنامه‌های زندگی را از قرآن نمی‌گیرد آیا می‌خواهد قرآن برای او شفا باشد؟ کسانی که جایگاه قرآن را درک نمی‌کنند و گاهی مغرضانه علیه آن کار می کنند چه انتظاری دارند؟

عضو اتّحادیّه‌ی جهانی علمای مسلمان درباره‌ی بهره‌گیری بهینه از رمضان افزود: اگر در ماه رمضان فضای مجازی و کارهای خانه و… وقت بیشتری نسبت به قرآن از ما گرفت؛ نباید انتظار بهره‌وری از این ماه را داشته باشیم. پس خیلی مهمّ است ما برای خلوت بین خود و خدا وقتی بگذاریم و از خدا بخواهیم که این همّت عزیمت را خدا به ما بدهد و رمضان بهترین فرصت برای انسان مسلمان است.

وی افزود: در حدیث آمده است که پیامبر بر پلّه‌های منبر بالا می‌رفت و سه بار آمین گفت، برای اصحاب سؤال ایجاد شد و علّت را پرسیدند، پیامبر گفت: جبرئیل آمد و سه دعا کرد و من گفتم آمین و یکی از این دعاها این بود که کسی که رمضان را درک کند و کاری نکند که مورد رحمت واقع شود، خدایا او را مورد رحمت قرار نده فرمودند آمین. پس در رمضان کاری کنیم که رحمت خداوند شامل حال ما شود.

وی در پایان ضمن این‌که از خداوند متعال فرصت استفاده از قرآن و رمضان را خواستار شد، گفت: رسول الله اشاره نمودند: کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد، کسی که در این ماه قیام شب داشته باشد و کسی که شب قدر را با ایمان واحتساب درک کند پیامبر فرمود گناهانش و هرچه انجام داده است بخشیده می‌شود.

درباره نویسنده

مؤسسه قرآنی محمد بن جزری

دیدگاهتان را بنویسید