Warning: Use of undefined constant ‘FORCE_SSL_LOGIN’ - assumed '‘FORCE_SSL_LOGIN’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/quranj/domains/quranjazari.ir/public_html/wp-config.php on line 88

Warning: Use of undefined constant ‘FORCE_SSL_ADMIN’ - assumed '‘FORCE_SSL_ADMIN’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/quranj/domains/quranjazari.ir/public_html/wp-config.php on line 89
مصاحبه دکتر خرسند مدیریت موسسه با خبرگزاری قرآنی ایکنا - مؤسسه‌ی قرآنی محمد بن جزری
اخبار مؤسسه

مصاحبه دکتر خرسند مدیریت موسسه با خبرگزاری قرآنی ایکنا

راهکارهای وحدت جهان اسلام/ تفاوت‌ها را بپذیریم
مصاحبه دکتر یعقوب خرسند مدیریت موسسه محمد بن جزری با خبرگزاری قرآنی ایکنا
مدیر مؤسسه قرآنی «محمدبن جزری» با بیان اینکه خداوند انسان‌ها را متنوع آفریده است به بیان راهکارهای حفظ وحدت مسلمانان پرداخت.
یعقوب خرسند، مدیر مؤسسه قرآنی محمدبن جزری (تنها مؤسسه قرآنی اهل سنت شیراز) در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، بر اهمیت تقویت حفظ وحدت مسلمانان تأکید کرد و گفت: خداوند جهان را متنوع و متفاوت آفریده است و انسان را به عنوان اشرف مخلوقات چنین خاصی عطا کرده است که بتواند به راحتی و با آزادی دین و عقیده و زبان خود را انتخاب کند و در گروه‌ها و تشکل‌ها و احزاب و جماعت ایفای نقش کند.
وی افزود: حال که انسان و جامعه این‌گونه متفاوت است، برای اینکه بتوانیم استفاده بهینه از چنین خاصیتی ببریم چه باید کرد. برای این کار باید از حس وحدت و همبستگی در جامعه استفاده کنیم و برای این کار هم وقت بیشتری بگذاریم.
خرسند با بیان اینکه همبستگی به معنای تعامل متقابل و آگاهانه میان افراد جامعه است، گفت: ما انسان‌ها در پی سعادت و خوشبختی هستیم و دستیابی به این سعادت هم امکان‌پذیر نیست مگر اینکه به منافع و نیازهای منطقی و معقول خود دست پیدا کنیم و این مسئله هم امکان ندارد مگر اینکه با دیگران ارتباط داشته باشیم البته منظور ارتباط نیک و ارزشمند است.
وی با اشاره به آیه ۳۲ سوزه زخرف «… نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا…؛ …. ما [وسايل] معاش آنان را در زندگى دنيا ميانشان تقسيم كرده‏ ايم و برخى از آنان را از [نظر] درجات بالاتر از بعضى [ديگر] قرار داده‏ ايم تا بعضى از آنها بعضى [ديگر] را در خدمت گيرند…»، گفت: خداوند در قرآن کریم تأکید می‌کند که امکانات دنیا را بیان انسان‌ها تقسیم کرده است پس موفق کسی است که این نگاه داشته باشد تا بتواند از توانایی بخش‌های مختلف جامعه استفاده کند زیرا خداوند به هر بخشی توانایی خاصی بخشیده است.
مسئول مؤسسه قرآنی محمدبن جزری تصریح کرد: تعالیم روح‌بخش اسلام بر روی مطالبی مانند تعاون، همبستگی، وحدت و همکاری تأکید کرده است تا بتوانیم استفاده بیشتری از این تفاوت‌ها ببریم. برای اینکه بتوان از این ویژگی تفاوت‌ها و تنوع‌ها که خداوند در ضمیر انسان‌ها قرار داده است، استفاده بیشتری برد دو راهکار وجود دارد که باید به این دو راهکار خوب توجه شود تا بتوان آن حس همبستگی و وحدت و منطقی‌تر در بین خود و جامعه ایجاد کرد.
خرسند راهکار اول را مشارکت عادلانه برشمرد و گفت: باید همه گروه‌های جامعه مشارکت عادلانه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند و نقش خود را در این زمینه ایفا کنند این مسئله کمک می‌کند تا بتوانیم احساس وحدت داشته باشیم.
مسئول مؤسسه قرآنی محمدبن جزری تصریح کرد: دومین راهکار تأکید بر منافع مشترک است. برای رشد و توسعه فردی و جامعه باید به منافع مشترک توجه کرد. قطعاً منافع مشترک زیادی هم بین انسان‌ها وجود دارد چون خالق انسان‌ها خداوند است لذا با تأکید بر این دو مهم هم مشارکت عادلانه و هم تأکید بر منافع مشترک می‌توانیم به نتیجه مطلوب و خوبی در رابطه با بحث وحدت و همبستگی برسیم.
وی در پایان تأکید کرد: مسئولان احزاب و گروه‌ها و تشکل‌های مختلف توجه ویژه و وافی در تعامل صحیحی با اختلافاتی که موجود است داشته باشند تا شاهد توسعه جامعه و داشتن جهانی خوب باشیم.
انتهای پیام

درباره نویسنده

مؤسسه قرآنی محمد بن جزری

دیدگاهتان را بنویسید