Warning: Use of undefined constant ‘FORCE_SSL_LOGIN’ - assumed '‘FORCE_SSL_LOGIN’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/quranj/domains/quranjazari.ir/public_html/wp-config.php on line 88

Warning: Use of undefined constant ‘FORCE_SSL_ADMIN’ - assumed '‘FORCE_SSL_ADMIN’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/quranj/domains/quranjazari.ir/public_html/wp-config.php on line 89
۲۱ روش برای ارتباط کودکان با قرآن - مؤسسه‌ی قرآنی محمد بن جزری
مقالات

۲۱ روش برای ارتباط کودکان با قرآن

۲۱ روش برای ارتباط کودکان با قرآن

مترجم: فرزان خاموشی

۱- گوش دادن مادر در دوران بارداری به آیات قرآن کریم، این کار علاوه بر احساس آرامش مادر تأثیر مثبتی بر جنین نیز به همراه دارد.

۲- شنیدن آوای قرآن توسط مادر و خود کودک در دوران شیردهی، حس شنوایی کودک در این دوره فعالیت خود را آغاز می کند. کودک در این دوره توان بازگو کردن شنیده ها را ندارد اما مجموعه ای از معلومات را در خود ذخیره نموده و بعدها می تواند از این معلومات استفاده کند.

۳- تلاوت قرآن در جلوی نوزاد، با این کار غریزه ی تقلید کودک تحریک می شود. این کار سبب محبوب گشتن قرآن برای کودک می شود. جمع شدن همراه با پدر و مادر برای تلاوت نمودن قرآن بهترین روش برای یادگیری کودک است.

۴- هدیه دادن قرآنی به کودک که مخصوص خود او باشد، غریزه مالکیت او با این کار فعال می گردد، این احساس مالکیت بین او و قرآنی که مختص خودش است که می تواند آن را بخواند و پشت و رو کند علاقه ایجاد می کند.

۵- روزی که کودک قرآن را ختم می کند و یا در زمینه قرآنی موفقیتی به دست می آورد برای او جشن گرفته و تشویق شود. مراسم کوچکی برایش تدارک دیده، زیرا این کار باعث تحریک کودک در یادگیری قرآن و همچنین تشویق بیشتر دیگران می شود.

۶- داستان های قرآنی را انتخاب نموده و این قصه ها را برای کودک بازگو کنید، کودک علاقه ی زیادی به شنیدن داستان دارد، سعی کنید پایان داستان با آیه ای از قرآن باشد تا ارتباط کودک و معلومات قرآنی او کامل شود.

۷- برای کودکان ۵ سال به بالا از سوره های کوتاه مسابقه سرگرم کننده تدارک ببینید، مثلاً مسابقه ی سوال و جواب از سوره ها، بین او و هم سن و سالانش و یا به تنهایی، سوالاتی که با سن و فهم کودک متناسب باشد.

۸- عناصر طبیعت را با آیات قرآن برای کودک ارتباط دهید، عناصری چون آب و آسمان و خورشید، انگور و عنکبوت و … با استفاده از آیات قرآن برای کودک از این عناصر صحبت کنید.

۹- قرآن را در همه مکان ها رفیق و دوست کودک قرار دهید. با آموزش آداب تعامل با قرآن، قرآن و یا بخشی از آن مثلاً جزء ۳۰ را در کیف مدرسه او قرار دهید این کار به او آرامش می دهد.

۱۰- کودک را با وسایلی که مربوط به قرآن و علوم قرآنی است مرتبط سازید، مانند شبکه های قرآنی، نوارها و نرم افزارها و سی دی ها و … برای او نوارهای آموزشی بخرید، برنامه های قاریان کوچک، یا برنامه هایی که تلاوت کودک را ثبت و قرائت صحیح را به او آموزش می دهند.

۱۱ او را به شرکت کردن در مسابقات و برنامه ها و مراسم های قرآنی خانه و مسجد و کتابخانه و مدرسه و شهر و … تشویق کنید. مسابقه و رقابت با همسالان و جایزه گرفتن روش خوبی برای تشویق و حفظ قرآن است، ممکن است ابتدا حفظ قرآن به خاطر جایزه و مادیات باشد اما بعدها خود او تحت تأثیر معنویت قرآن قرار می گیرد.

۱۲- هنگامی که کودک قرآن می خواند صدای او را ضبط کنید، این کار باعث تشویق و پیشرفت او می شود.

۱۳- هنگامی که کودک از قرآن و داستان های قرآنی برایتان صحبت می کند به او گوش فرا دهید، یکی از اشتباهات مربیان و خانواده ها گوش ندادن به صحبت های کودک است در صورتی که انتظار دارند کودک به آنها گوش دهد.

۱۴- کودک را به امامت برای نمازگزاران تشویق کنید (به ویژه نمازهای سنت)، مادر کودک می تواند این کار را در جمع های خانه و خانوادگی انجام دهد.

۱۵- در خانه و خانواده اجتماعات قرآنی تدارک داده و کودک را در این جلسات شرکت دهید، این کار برای کودک لذت خاصی دارد.

۱۶- کودک را در حلقه های قرآنی مسجد ثبت نام کنید، با این کار مهارت کودک در تلاوت و تجوید قرآن رشد می کند.

۱۷- از کودک خود در مورد قرآن سوال کنید و سوالات قرآنی از آنها بپرسید و پاسخ هایی متناسب با درک و فهم ایشان بدهید.

۱۸- برای کودکان ۱۰ سال به بالا کتابخانه ای ساده در زمینه تفاسیر و کتاب ها و سی دی ها و فرهنگ لغت های ساده قرآنی فراهم کنید، مانند فرهنگ لغت مفردات قرآن و … این کار باعث بالا رفتن اطلاعات فرزند و پدر و مادر می شود.

۱۹- کودک خود را به اهل علم و علما متصل کنید، با این کار ترس و خجالت او از بین می رود و می تواند سوالات خود را با آنها مطرح کند.

۲۰- بین منهج درسی کودک و قرآن ارتباط ایجاد کنید، معلم و مادر می توانند بین دروسی چون ریاضی و زیست شناسی با آیات قرآن تناسب و ارتباط ایجاد کنند.

۲۱- ایجاد ارتباط میان کارهای روزمره کودک با قرآن، مثلاً اگر کودک اسراف نمود آیات قرآن در این باره را به او یادآور شویم، همچنین اگر کاری انجام داد که با آیات قرآن منافات داشت با یادآوری آیه به او تذکر دهیم.

درباره نویسنده

مؤسسه قرآنی محمد بن جزری

دیدگاهتان را بنویسید